Kvalitetno obrazovanje – Edukacija o održivom razvoju i osnaživanje generacija za očuvanje prirode
O ACZOR organizaciji
Akademski centar za zaštitu životne sredine i održivog razvoja (ACZOR) predstavlja jednu od vodećih organizacija u Novom Sadu posvećen uunapređenju održivosti i očuvanju prirodnih resursa kroz edukaciju, inovacije i saradnju. Organizacija okuplja stručnjake, studente, volontere i zaljubljenike u prirodu, pružajući priliku svakom pojedincu da doprinese pozitivnim promenama. Kroz projekte, radionice, istraživanja i partnerstva, ACZOR nudi konkretna rešenja za ključne izazove u zaštiti životne sredine i ostvarivanju globalnih ciljeva održivog razvoja.
Misija i vizija ACZOR-a
Misija organizacije je unapređenje očuvanja i zaštite životne sredine kroz istraživanje i edukaciju i promociju održivih praksi sa ciljem stvaranja boljeg okruženja za sadašnje i buduće generacije. Vizija ACZOR-a je stvaranje sveta u kojem su ljudi svesni važnosti zaštite životne sredine, gde se nauka, obrazovanje i inovacije koriste kako bi se postigla održiva ravnoteža između ljudskih potreba i zaštite prirode.
17 ciljeva održivog razvoja Ujedinjenih nacija
Ciljevi održivog razvoja, poznati i pod nazivom „Globalni ciljevi“, usvojile su Ujedinjene nacije 2015. godine, kao univerzalni poziv na zajedničku akciju u cilju iskorenjivanja siromaštva, zaštite planete i obezbeđivanja mira i prosperiteta za sve ljude – najkasnije do 2030. godine. Postoji 17 glavnih ciljeva, a u okviru njih 169 posebno određenih ciljeva.
Lista 17 ciljeva održivog razvoja
- Bez siromaštva
- Bez gladi
- Dobro zdravlje i blagostanje
- Kvalitetno obrazovanje
- Polna ravnoправnost
- Čiста voda i sanitarni uslovi
- Obnovljiva i pristupačna energija
- Dobri poslovi i ekonomija
- Inovacije i dobra infrastruktura
- Smanjiti nejednakosti
- Održivi gradovi i zajednice
- Odgovorna upotreba resursa
- Klimatske delatnosti
- Održivost života u vodi
- Održivost života na kopnu
- Mir i pravda
- Partnerstvo za održivi razvoj
Kvalitetno obrazovanje – Cilj 4 održivog razvoja
Kvalitetno obrazovanje predstavlja četvrti cilj održivog razvoja sa ciljem da se obezbedi inkluzivno i pravedno kvalitetno obrazovanje i promoviše mogućnost celoživotnog učenja za sve. Ovaj cilj obuhvata obezbeđivanje da sve devojčice i dečaci završe besplatno, pravedno i kvalitetno osnovno i srednje obrazovanje koje će pružiti odgovarajuće i delotvorne ishoda učenja do 2030. godine.
Posebna pažnja posvećena je obrazovanju za održivi razvoj i globalno građanstvo, koje uključuje podizanje svesti o važnosti zaštite životne sredine, ljudskih prava, ravnopravnosti polova i kulture mira. Cilj je i iskoreniti sve oblike diskriminacije u obrazovanju, povećati univerzalnu pismenost i numeričke veštine, kao i obezbediti inkluzivne i sigurne obrazovne ustanove.
Kvalitetno obrazovanje je prepoznato kao jedan od najmoćnijih alata za ostvarivanje svih ostalih ciljeva održivog razvoja, jer omogućava mladima da steknu znanja i veštine potrebne za izgradnju održivog društva i očuvanje prirodnih resursa za buduće generacije.
Zadaci cilja kvalitetnog obrazovanja
Jedan od ključnih zadataka je da do 2030. godine sve učenike osposobi da steknu ona znanja i veštine koje su potrebne za promovisanje održivog razvoja, između ostalog i putem obrazovanja za održivi razvoj i za održive stilove života, ljudskih prava, ravnopravnosti rodova, promovisanja kulture mira i nenasilja, globalnog državljanstva i uvažavanja kulturne raznolikosti.
ACZOR-ov doprinos ostvarivanju 17 ciljeva
ACZOR aktivno doprinosi ostvarivanju svih 17 ciljeva održivog razvoja Ujedinjenih nacija kroz svoje programe i aktivnosti:

Direktan doprinos kvalitetnom obrazovanju
Edukacija o održivom razvoju i osnaživanje generacija za očuvanje prirode – ACZOR realizuje programe usmerene na edukaciju mladih o važnosti zaštite životne sredine. Organizacija nudi edukacije i radionice prilagođene svim uzrastima, sa ciljem osnaživanja mladih za očuvanje prirode.
Konkretni programi i aktivnosti
U prostoru ACZOR-a se održavaju obuke koje sadrže seminare sa radionicama, treninzima i debatama.
Organizacija se posebno fokusira na:
- Edukativne programe za mlade – razvoj znanja i veština potrebnih za razumevanje održivog razvoja
- Radionice o zaštiti životne sredine – praktično osposobljavanje za aktivno učešće u očuvanju prirode
- Seminare o održivim praksama – promocija održivog načina života
- Treninge za volontere – osnaživanje građana za aktivno učešće u ekološkim inicijativama
Dugoročni ciljevi organizacije
ACZOR ima jasno definisane dugoročne ciljeve koji direktno podržavaju kvalitetno obrazovanje i osnaživanje generacija:
- Formiranje edukativnog centra za unapređenje znanja mladih – kroz utemeljen ekološki razvoj rezultovati čistijom i zdravijom sredinom
- Jačanje kapaciteta organizacija – kako bi Novi Sad postao centar znanja i iskustva o zaštiti životne sredine u regionu Jugoistočne Evrope
- Promovisanje angažovanja mladih – pružanje podrške sprovođenju omladinskih inicijativa
- Kreiranje ekonomije znanja mladih – kroz održivi razvoj društva
Obrazovanje za održivi razvoj u širem kontekstu
Obrazovanje za održivi razvoj (ESD) u najširem smislu jeste obrazovanje za društveni razvoj i prosperitet. ESD dodiruje svaki aspekt obrazovanja uključujući planiranje, razvoj politika, implementaciju programa, finansije, kurikulum, nastavu, učenje, ocenjivanje i administriranje.
Ključne komponente obrazovanja odraslih za održivi razvoj
- Ekološka pismenost – edukacija o ekološkim pitanjima i održivim praksama pomaže da se razume uticaj aktivnosti na životnu sredinu
- Zelene veštine – razvoj veština koje omogućavaju rad u sektorima koji doprinose održivosti
- Socijalna inkluzija – obrazovanje treba da bude dostupno svim grupama
- Celoživotno učenje – promocija kulture kontinuiranog obrazovanja i profesionalnog razvoja

Primeri dobre prakse u Srbiji
Aktivnosti udruženja Čepom do osmeha
Udruženje Čepom do osmeha aktivno doprinosi edukaciji o održivom razvoju kroz organizovanje radionica i akcija prikupljanja plastičnih čepova, čime podižu svest o važnosti reciklaže i zaštite životne sredine. Kroz ove aktivnosti, deca i mladi uče o značaju očuvanja prirode, smanjenju otpada i odgovornom upravljanju resursima.
Pored ekološkog aspekta, udruženje promoviše solidarnost i društvenu odgovornost, jer prikupljeni čepovi služe za nabavku pomagala za osobe sa posebnim potrebama. Ovakav pristup edukaciji kroz praktičan angažman osnažuje mlade generacije da aktivno učestvuju u stvaranju održivog i inkluzivnog društva.
Edukacija o prirodi
Program „WWF Akademija za prirodu“ nastao je iz potrebe da se u očuvanje prirode uključe obrazovne ustanove, tačnije njihovi učenici i nastavnici. Polaznici Akademije postaju Ambasadori svog zaštićenog područja i time značajni saradnici upravljaču tog područja.
Model uspeha je edukacija i angažovanje mladih u zaštiti životne sredine
ACZOR predstavlja značajan pokretač edukacije o održivom razvoju u Novom Sadu i široj regiji. Kroz svoje programe kvalitetnog obrazovanja, organizacija direktno doprinosi ostvarivanju četvrtog cilja održivog razvoja UN – kvalitetnog obrazovanja, kao i ostalih 16 ciljeva. Osnaživanje generacija za očuvanje prirode kroz edukaciju predstavlja ključnu komponentu dugoročne strategije održivog razvoja.
Rad ACZOR-a pokazuje da lokalne organizacije mogu imati značajan uticaj na ostvarivanje globalnih ciljeva kroz konkretne edukativne programe i inicijative usmerene na mlade. Kombinacija teorijskog znanja, praktičnih veština i aktivnog angažovanja mladih u zaštiti životne sredine predstavlja efikasan model koji može biti repliciran u drugim zajednicama.